Fra 12 til 24 måneder

Når dit barn er mellem 12 og 24 måneder, begynder en helt særlig fase i sprogets udvikling. Med tegn, mimik og kropssprog tager dit barn de første vigtige skridt mod at udtrykke egne tanker og behov. Du vil opleve, at jeres samspil bliver mere ligeværdigt – barnet vil nu selv tage initiativ til kontakt og små samtaler. Det handler ikke om at mestre perfekte tegn, men om at blive forstået og hørt. Som forælder spiller du en central rolle i at støtte og bygge videre på barnets spirende tegnsprog – og i fællesskab lægger I nu grundstenen til den videre sproglige udvikling. 

Når dit barn kommunikerer med tegn, er det ikke blot et forstadie til tale – det er sprog

Dit døve barn eller barn med høretab begynder nu selv at sige noget med tegn – ofte kombineret med mimik, kropssprog og pegninger. Det er en vigtig milepæl i barnets sproglige udvikling. Barnet tager mere initiativ, viser hvad det vil, og begynder at indgå i korte samtaler med dig. Det bruger de tegn, det kan- og finder kreative måder at gøre sig forståelig på. Tegnene er stadig enkle, men dit barn bygger videre på det, det allerede har lært. Samspillet mellem jer bliver mere ligeværdigt – og det styrker barnets lyst til at udtrykke sig og være med i jeres fælles verden. Du behøver ikke kunne alt – det vigtigste er at være tydelig, nysgerrig og imødekommende. Jo mere I deler øjeblikke og opmærksomhed, desto stærkere bliver dit barns sproglige fundament.  

Se videoen og få et indblik i, hvordan du kan støtte dit barns tidlige sprog med tegn. Du behøver ikke være flydende på tegnsprog – det vigtigste er fælles opmærksomhed, kontakt og lysten til at være i dialog. Det er sådan, sproget begynder at vokse. 

Vær opmærksom på

Læs mere

Enhanced gaze‐following behavior in Deaf infants of Deaf parents
Forfatter(e): Brooks, R., Singleton, J. L., & Meltzoff, A. N.
År: 2020
Publikation: Developmental Science, 23(2), e12900

Nouns and verbs in parent input in American Sign Language during interaction among deaf dyads
Forfatter(e): Fieldsteel, Z., Bottoms, A., & Lieberman, A. M.
År: 2020
Publikation: Language Learning and Development, 16(4), 351–363

It’s all a matter of timing: Sign visibility and sign reference in deaf and hearing mothers of 18-month-old children
Forfatter(e): Harris, M.
År: 2001
Publikation: Journal of Deaf Studies and Deaf Education, 6(3), 177–185

Visual attention in deaf and hearing infants: The role of auditory cues
Forfatter(e): Harris, M., & Chasin, J.
År: 2005
Publikation: Journal of Child Psychology and Psychiatry, 46(10), 1116–1123

Learning to look for language: Development of joint attention in young deaf children
Forfatter(e): Lieberman, A. M., Hatrak, M., & Mayberry, R. I.
År: 2014
Publikation: Language Learning and Development, 10(1), 19–35