Fra 6 måneder til 1 år
Dit lille døve barn eller barn med høretab begynder at forstå og reagere på det, du siger, med de tegn, du har lært. Det er et vigtigt skridt mod at dit barn udvikler sit grundlæggende sprog. Barnet kigger, peger og reagerer – langt før de første tegn eller ord. Alt dette er med til at udvikle barnets sprog og kommunikation.
Når dit barn begynder at forstå og kommunikere
Dit barn begynder at forstå og reagere på det, du siger og gør. Det er i denne periode, at fundamentet for barnets sprog og sociale forståelse for alvor begynder at tage form.
I denne alder bliver dit barn mere opmærksomt på sine omgivelser og begynder at følge bevægelser, lyde og lys med øjnene. Det lærer at aflæse og følge dit blik – en tidlig form for kommunikation, som kaldes fælles opmærksomhed.
Barnet begynder også at forstå, at du retter din opmærksomhed mod noget bestemt, og vil forsøge at gøre det samme. Det lærer at bruge blikket, lyde og gestik til at udtrykke en bestemt hensigt – f.eks. ved at pege på noget, det gerne vil have eller vise dig.
Se videoen og få et indblik i, hvad der sker i dit døve barns hoved i denne vigtige udviklingsfase – og hvordan du bedst kan støtte dit barn som forælder.
Vær opmærksom på
-
Brug taktil kontakt konsekvent – dit barn har lært at reagere på det, og ved at du beder om dets opmærksomhed - Vær opmærksom på, at barnet nu følger med i omgivelserne – fortæl barnet om det, I ser og oplever
- Dit barn følger dit blik og reagerer på, hvad du kigger på
- Hjælp barnet med at udvikle fælles opmærksomhed – kig på noget sammen, f.eks. legetøj, og snak om det
- Lad dit barn vise, hvad det interesserer sig for, og fortæl om det med korte sætninger
- Giv plads til, at barnet kan udtrykke sig med blik, lyde, pegninger og kropsbevægelser
- Reager konsekvent på barnets forsøg på at kommunikere – også selvom det kun bruger feks. øjne eller hænder
Læs mere
Enhanced gaze‐following behavior in Deaf infants of Deaf parents
Forfatter(e): Brooks, R., Singleton, J. L., & Meltzoff, A. N.
År: 2020
Publikation: Developmental Science, 23(2), e12900
Nouns and verbs in parent input in American Sign Language during interaction among deaf dyads
Forfatter(e): Fieldsteel, Z., Bottoms, A., & Lieberman, A. M.
År: 2020
Publikation: Language Learning and Development, 16(4), 351–363
It’s all a matter of timing: Sign visibility and sign reference in deaf and hearing mothers of 18-month-old children
Forfatter(e): Harris, M.
År: 2001
Publikation: Journal of Deaf Studies and Deaf Education, 6(3), 177–185
Visual attention in deaf and hearing infants: The role of auditory cues
Forfatter(e): Harris, M., & Chasin, J.
År: 2005
Publikation: Journal of Child Psychology and Psychiatry, 46(10), 1116–1123
Learning to look for language: Development of joint attention in young deaf children
Forfatter(e): Lieberman, A. M., Hatrak, M., & Mayberry, R. I.
År: 2014
Publikation: Language Learning and Development, 10(1), 19–35