Artikler

Artikler

Reddet af tegnsprog 

Da vores datter Leonora i foråret 2020 fik diagnosen svært høretab, blev vi forsikret: ”Bare rolig – der findes ikke længere døve børn i Danmark.” Hun fik Cochlear Implants (CI) og intensiv Audio Verbal Therapy, men det virkede ikke for hende, og hun trak sig mere og mere ind i sig selv.

Vi indså hurtigt, at hendes trivsel og sprogudvikling var vigtigere end blind tro på CI alene. Derfor begyndte vi at lære hende tegnsprog sideløbende med CI og AVT.

I dag kommunikerer Leonora frit og trygt. Tegnsproget er blevet hendes vej til verden – og vores måde at være tæt på hende på.

Læs mere »
Artikler

Sproglig deprivation – hvad er det, og hvorfor er det vigtigt for dig som forælder til et barn med høretab? Del 3.

I de første to dele delte jeg vores rejse som familie og vigtigheden af, at børn med høretab får adgang til et rigt og tilgængeligt sprog fra starten.

I denne del dykker jeg ned i, hvordan de valg, vi traf, formede min søns sproglige udvikling – og hvilke konsekvenser det fik, når han ikke fik lov til at bruge alle sine sproglige muligheder. Jeg deler også konkrete råd og erfaringer, som kan hjælpe dig som forælder til et døvt barn eller et barn med høretab, så du kan give dit barn de bedste forudsætninger for trivsel og udvikling.

Læs mere »
Artikler

Sproglig deprivation – hvad er det, og hvorfor er det vigtigt for dig som forælder til et barn med høretab? Del 2.

I første del delte jeg glimt fra vores historie – om at være nybagt forælder i et ukendt landskab og om den erkendelse, der siden fulgte: at det ikke var nok kun at fokusere på tale. Min søn havde brug for mere – for et trygt, tilgængeligt og rigt sprogmiljø fra begyndelsen.

I denne fortsættelse dykker jeg ned i et begreb, der sætter ord på konsekvenserne, når børn ikke får adgang til det sprog, de har brug for: sproglig deprivation.

Læs mere »
Artikler

Sproglig deprivation – hvad er det, og hvorfor er det vigtigt for dig som forælder til et barn med høretab? Del 1.

Du er måske lige blevet forælder til et barn, der er døvt eller har en hørenedsættelse. Du er i gang med at finde rundt i et nyt landskab – fyldt med tekniske begreber, valg og følelser. Det kan være svært at navigere i dette nye landskab, og derfor vil jeg gerne dele noget med dig her, som jeg selv ville ønske, jeg havde vidst dengang, da min søn blev født for 22 år siden. 

Læs mere »
Artikler

Hvordan klarer døve børn med CI sig sprogligt og socialt? 

Hvordan påvirker cochlear implantater opfattelsen af døve børn – og hvordan har synet på sprog og inklusion ændret sig over tid? Det taler vi med Patrick Stefan Kermit om, professor og forsker i døve børns vilkår med og uden CI. Han bringer både etik, filosofi og erfaringer fra virkeligheden ind i samtalen – og stiller de vigtige spørgsmål: Hvordan går det egentlig med børnene?

Læs mere »
Artikler

Det er (ingen) skam at tale tegnsprog

Døve børn skal have lov til at være børn, blive accepteret og set, som de er. Voksne skal derimod trænes i deres holdninger og fordomme om tegnsprog. Sådan lyder det fra den finske forsker Juhana Salonen.

Læs mere »
Artikler

Måske de bare troede, at jeg kunne blive hørende

Fie Lupnaav Larsen er 25 år. Grundet fejlmedicinering i forbindelse med en medfødt hjertefejl blev Fie døv som spæd og fik siden cochlear implantat (CI). Først som voksen har Fie lært dansk tegnsprog – og i dag betegner hun dansk tegnsprog som sit modersmål.

Læs mere »
Artikler

Fællesskabet med andre forældre og børn betyder alt

Charlotte Rist er mor til William på seks år. William er født med høretab og har siden fået Cochleaimplantat (CI), men hans sprogudvikling er stadig forsinket. Derfor begyndte Charlotte på eget initiativ at lære dansk tegnsprog. Hun har fundet et stort fællesskab med andre forældre i lignende situationer, og det fællesskab betyder alt for hende og William.

Læs mere »